Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
Po - Pia 09:00 - 14:30
0 ks
za 0,00 EUR
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Blog
Zdravie a hygiena mamičky a dieťatka
24.12.2019
Zdravie a hygiena mamičky a dieťatka
Počas prvých mesiacov života našich ratolestí im musíme zabezpečiť zvýšenú starostlivosť. Nejde len o základné potreby ako kŕmenie, obliekanie či spán... čítať celé
Zariadenie detskej izby
21.12.2019 Článok
Zariadenie detskej izby
Detské postele a postieľky, matrace aj ostatný nábytok nesmú deťom škodiť, alebo ohrozovať ich zdravie. Rovnako aj posteľná bielizeň. Všetko by malo b... čítať celé
10 odporúčaná kozmetika na starostlivosť o opálenú detskú pokožku
23.08.2019
10 odporúčaná kozmetika na starostlivosť o opálenú detskú pokožku
Každý rodič vie, že v lete, keď slnko pôsobí najviac, sa o detskú pokožku treba starať jedinečným spôsobom, ale nie každý vie, ako sa o ňu starať po l... čítať celé
Zobraziť všetky články
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Prečo sa oplatí vzdať sa sankcií a odmien vo vzdelávaní?

Prečo sa oplatí vzdať sa sankcií a odmien vo vzdelávaní?

Tresty sú súčasťou rodičovského modelu výchovy, ktorý spôsobuje, že sa dieťa cíti nebezpečne a starostlivo. Búrlivé emócie a správanie, ako je hnev, frustrácia, agresia, môžu byť výsledkom neuspokojených potrieb, bezmocnosti a pocitu nedostatočného porozumenia.

Rodič si želá pokoj a ticho, a preto vydiera dieťa, že ak sa nebude upokojiť, vezme niečo za trest, alebo napríklad nesplní prísľub spoločného ísť do kina. Aj keď dieťa často podľahne, vznikajú mu obrovské náklady. Je zvyknutý potlačovať emócie a potreby, namiesto toho, aby sa ich naučil vyjadrovať tak, aby boli vypočuté.

Sankcie a odmeny za výchovu dieťaťa majú cenu

Aké náklady znáša dieťa, ak sa obáva úzkosti? pred trestom? Vzdáva sa vlastného pohodlia, aby nestratil to, na čom mu záleží: prísľub rodiča alebo jeho prijatie. Potlačená frustrácia však nezmizne, dieťa zostane samo v pocite, že nie je dôležité a nemôže byť prijaté, napr. keď sa hnevá . Niektoré deti sa vzdajú prejavovania tejto emócie a premenia ju na smútok, pretože plač je akceptovanejší a vzbudzuje súcit.

Hnev je dôležitá emócia, informuje o neuspokojených potrebách. Keď niekto prekročí naše hranice, v nás sa uvoľní energia, ktorá sa v prípade núdze bráni. Je to prirodzený mechanizmus hnevu - odporúčam vám sprievodcu touto emóciou.

Dobré deti, keď vyrastajú, zameriavajú sa na iných, ignorujúc svoje vlastné potreby. Cena takéhoto postoja môže byť náchylnosť k depresii, ktorá je založená na potlačení hnevu, ako aj tendencia jesť smútok alebo uniknúť nepríjemným pocitom do závislostí.

Aká je alternatíva k potrestaniu a odmeňovaniu vo vzdelávaní?

Musíme použiť tresty a odmeny? Nie, oplatí sa hovoriť s dieťaťom otvorene: bez zvýšenia hlasu, pokusu o manipuláciu alebo ovládnutia. Ponecháva mu priestor na vyjadrenie všetkých emócií a ich akceptovanie s porozumením a porozumením. Keď je to smutné, môžete povedať „plakať pre seba“. Keď sa hnevá: „Si veľmi nahnevaný, je to pre teba ťažké?“ . Aj keď rokovania založené na rešpektovaní si vyžadujú viac času, úsilia a nevedú k okamžitej dohode, majú vplyv na budúcnosť nášho dieťaťa. Chceme, aby sa z neho stal príliš poddajný človek, ktorý sa pasívne podriaďuje ostatným?

„Nemáme absolútny vplyv na to, čo vaše dieťa urobí. Ale môžeme si byť istí, že ak sa bude cítiť dobre, bude sa chcieť učiť, pomáhať a konať. "- Zofia Aleksandra Żuczkowska.

Na rozdiel od vystúpení sú odmeny rovnako škodlivé ako pokuty . Znižujú motiváciu dieťaťa konať. Odchýlia sa od toho, o čo sa skutočne zaujímajú.

„Deti, ktorých pozornosť je zameraná na nádej na odmeny - alebo strach z trestu - strácajú záujem o samotný subjekt. Sú emocionálne ďaleko od toho, čo robia. (...) Dynamika trestov a odmien je vždy rovnaká: ničia vnútornú motiváciu rozvíjať sa a spolupracovať. “- Zofia Aleksandra Żuczkowska.

Mnoho rodičov vie, aká závažná je kritika sebaúcty dieťaťa. Preto chvália svoje deti, aby si v nich vybudovali vysokú sebaúctu. Chvála, ktorá patrí do vzdelávacieho systému založeného na trestoch a odmenách, však nevedie k budovaniu dôvery. Dieťa žiada súhlas ostatných. Najprv potrebuje ubezpečenie, že jeho kresba je pekná, a potom ako dospelý nedôveruje natoľko, aby ocenil hodnotu svojich vlastných činov, kým nepočuje chválu od ostatných. Je zničený kritikou, snaží sa potvrdiť vonkajšie hodnoty. Namiesto dôvery v vlastný úsudok a pocit sebavedomia, aj keď počujete kritiku.

Ocenené a potrestané deti nemajú sebadôveru a istotu, že to, čo robia, má hodnotu, aj keď nie všetci to tlieskajú. Vzdelávanie bez trestov a odmien si vyžaduje angažovanosť, ale vďaka tomu budú naše deti asertívne, budú si vedomé svojich potrieb a zostanú v kontakte s emóciami, vrátane tých ťažkých.

Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

 

© 2018 Všetky práva vyhradené
Vytvorené na Eshop-rychlo.skEshop-rychlo.sk